Een Blok Per Maand: Februari Les 2



Hallo Quilters! Is het iedereen al gelukt om de 60 ruitjes voor te bereiden? Dan gaan we er vandaag kubussen van maken! Een kubus is opgebouwd uit 3 ruiten en we maken in totaal 18 hele kubussen en 4 halve kubussen.

Stap-voor-stap
Leg drie verschillende ruiten voor je op tafel zoals ze in de kubus komen te zitten. Welke kleur je op welke plaats in de kubus legt mag je zelf weten, maar doe het voor iedere kubus wel precies hetzelfde!

Leg de twee onderste ruiten met de goede kanten op elkaar en naai ze vanaf de onderste punt langs één zijde aan elkaar met kleine, overhandse steekjes, als volgt:
- Rijg een draad van ± 30 cm aan je naald
- Hecht je draad vast in de onderste punt door twee steekjes op dezelfde plaats te maken
- Steek je naald recht van achter naar voren door de twee ruiten heen, steek diagonaal over en steek je naald weer recht van achter naar voren door de twee ruiten heen. Je maakt dus kleine, rechte steekjes steeds op een paar mm afstand van elkaar. Maak de steekjes vlak langs de rand van de ruiten.

Als je op de volgende hoek bent aangekomen, hecht je de draad weer vast met 2 steekjes op dezelfde plaats. Knip de draad af en vouw de ruiten open, die vormen nu samen een Y-vorm. Leg de derde ruit hier boven.

Leg de derde ruit met de goede kant op de rechter ruit van de twee ruiten die al aan elkaar zitten. Hecht je draad aan in de punt en begin naar het midden van de Y-vorm te naaien (op dezelfde manier als hierboven beschreven).

Als je in het middelpunt bent aangekomen, vouw je je werkje open en vouw je hem dubbel de andere kant op. Zo leg je de andere zijde van de derde ruit langs de zijkant van de linker ruit. Naai verder tot je in het volgende hoekpunt bent aangekomen, hecht de draad en knip hem af.

Vouw de kubus open en pers hem goed plat onder je strijkijzer. Dit is kubus nummer 1, nog 17 te gaan (en 4 halve)!

Over de halve kubussen:
Die heb je straks nodig om de gaten aan de zijkanten van het Blok op te vullen, omdat de kubussen verspringen als je ze aan elkaar gaat naaien. Je maakt ze als volgt:
- Knip of snij de twee bovenste ruiten (bij mij de blauwe) precies door midden
- Naai op dezelfde manier 2x een halve kubus aan de bovenkant van een 'linker ruit' (bij mij de vogelstof) en naai 2x een halve kubus aan de bovenkant van een 'rechter ruit' (bij mij de bruine).

Volgende week gaan we de kubussen aan elkaar naaien!


• Doe je mee? Stofpakketten of PDF-beschrijving voor Februari (en Januari) zijn te bestellen bij Sew Natural
• Volg alles rondom de QuiltCursus op onze Facebook Pagina

6 opmerkingen:

  1. Pfff, ik begin al achter te lopen. De ruitjes zijn geknipt van papier, maar nog niet in stof. Het januari blok is wel reeds af (zie: lincherie.blogspot.nl) Ik zit niet op facebook en mis dus de foto's van de deelnemers. Is het mogelijk om ook zojuist op de blog te zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nu 20 ruiten klaar. Nog ff doorwerken dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow!! Als ik me ooit aan quilten ga wagen, kom ik hier zeker nog eens een kijkje nemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is mijn aller- allereerst keer, maar het lukt! Misschien niet zo netjes als op het voorbeeld, maar ik ben al heel trots de ruitjes aan elkaar aan het naaien. Ik vroeg me alleen af: mocht ik volgende maand ook doen, is het de bedoeling dat ik het met dezelfde stof maak? Of wordt er afgewisseld?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maaike,
      Wat goed dat het je lukt! De stoffen worden elke maand afgewisseld, maar zijn wel in dezelfde kleurstelling.

      Verwijderen
  5. ik heb de stoffen geknipt en ben ze nu om de papiertjes aan het naaien, maar sta nog achter...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!