Een Blok Per Maand: Mei Les 2


Hi lieve Quilters! Hoe gaat het met de twee diagonale blokken? Zijn ze al klaar? Dan gaan we nu verder met de volgende variant: blokken met verspringende strepen.

We beginnen weer met hetzelfde basis lapje: het lapje met de stroken, beschreven in Mei Les 1.



Snij van dit lapje vertikale stroken van 5 cm breed

De stroken gaan we terug aan elkaar naaien, nadat we ze eerst steeds 2 cm naar beneden schuiven. 
Leg de stroken voor je op tafel, elke strook 2 cm lager dan de vorige. De stukjes stof van 2 cm hoog verschuiven naar beneden en die naadjes komen precies naast de naadjes van het volgende stukje stof te liggen.

Speld de naadjes van de eerste twee stroken netjes op elkaar en naai ze aan elkaar met een naad van 5mm.

Speld en naai nu de volgende stroken op dezelfde manier vast

Vier stroken naaien is genoeg. Strijk de naden op de achterkant plat.

Leg het lapje met de goede kant van de stof naar je toe en snij de bovenkant en onderkant bij, zodat het lapje 16 cm hoog is. 

Snij de zijkanten ook bij tot 16 cm.
Dit is blokje nummer drie van het Mei Blok!

Volgende week maken we van hetzelfde lapje met stroken weer een heel ander blok!

• Doe je mee met de QuiltCursus? Stofpakketten of PDF-beschrijving voor Mei (en de vorige maanden) zijn te bestellen bij Sew Natural
• Volg alles rondom de QuiltCursus op onze Facebook Pagina

4 opmerkingen:

  1. Wauw, al doe ik niet mee, ik bewonder alle mooie bloken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marieke, Ik kom er niet uit. Als ik 4 stroken van 5 cm aan elkaar zet blijft er volgens mij een lapje van 17 cm breed over. Als ik die bij zou snijden naar 16 cm dan worden de 2 buitenste stroken smaller dan 4 cm. Denk of doe ik het fout?
    Groeten, Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!