NaaiTechniek: Hals afwerken met een Beleg



Ik ben bezig met een tweede Tuniek-op-Maat voor mijn Kleding Challenge. Het patroon maakte ik zelf aan de hand van het T-Shirt Patroon dat ik laatst maakte. Bij deze Tuniek werk ik de halslijn af met een beleg, waardoor de hals netjes is afgewerkt zonder zichtbare naden. De bovenkant van het voor- en achterpand zijn gevoerd met (hier contrasterende) stof.

Hoe je zelf de halslijn van een bloesje, tuniek of jurk kunt afwerken met een beleg zie je hier. 
Let op: ik doe dat op mijn manier, wat misschien niet 'officieel' zo hoort! Maar voor mij werkt het goed ;-)

Stap-voor-stap
Knip uit buitenstof en voeringstof (beide katoen) een voor- en achterkant uit het patroon.

Speld de schoudernaden van de twee stofdelen van de buitenkant aan elkaar (goede kanten van de stof op elkaar). Doe dit ook voor de twee stofdelen van de voering. Naai voor buitenkant en voering de schoudernaden op elkaar en strijk ze open.

Leg het voering gedeelte in de buitenstof, met de goede kanten van de stof op elkaar. Het past precies als het goed is! Speld de stof rondom de hals op elkaar en naai een naad rondom .

Maak kleine v-knipjes op de ronde gedeeltes van de halslijn

Vouw de naad open en strijk de naad plat op de voeringstof. Naai de naad op de voeringstof, met een naadbreedte van ± 5mm. Je stikt de naad dus niet plat aan de bovenkant rondom de halslijn, maar in de binnenkant rondom de halslijn. Zoals je ziet op deze foto:

Zo ziet je afgewerkte hals er dan uit: de buitenkant is naadloos, over de voering loopt een stiksel om de naad plat te houden. Het bovenstukje ik nu klaar om de onderkant en daarna de mouwen aan te bevestigen! Hoe de afgewerkte Tuniek eruit komt te zien, met wat tips voor het maken ervan, zie je binnenkort!

7 opmerkingen:

  1. Leuk dat je uw naaitechnieken steeds met ons wilt delen, ze zijn zeer leerrijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super handige tip! Bedankt om ze te delen.
    Groetjes Daisy

    http://molemiekesnaaiblog.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weeral tof van je dat wij mogen mee genieten van jou uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Slim zeg, dat doorstikken op de binnenkant, zodat je geen stiksel aan de buitenkant ziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie techniek zo, ik stikte het inderdaad gewoon altijd door aan de goede kant wat ik ook niet lelijk vind hoor maar zo is het natuurlijk helemaal top :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zou je geen klasje openen ? Ik zit alvast op de 1ste rij -))

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!